Skip to content

SZOLGÁLTATÁSOK

SZERVIZ INTERVALLUMOK

Szerviz időszakok : Versenypályán: 12 óra versenyzés után – Országúton: minden 2 évben vagy 20.000 kilométerenként.

A rendszeres szerviz és ellenőrzés biztosítja, hogy a felfüggesztés hosszú élettartamú lesz, és nem csak a vezetési élményt, hanem a biztonságot is növeli.

MINDENT A BESZERELÉSRŐL

A motorkerékpárosok rendkívül széleskörű körülmények között utazhatnak. Zsúfolt városi forgalom, országúti sávok, lyukakkal, autópályákkal és csúszós hegyi utakkal, hajtűkanyarokkal.

Minden helyzetben képesnek kell lennie arra, hogy vakmerővé tegye a lengéscsillapítót, ami valójában Te és az út közötti kapcsolat. A motorkerékpár közúti tartása határozza meg a biztonságot. Ennek szem előtt tartásával fontos, hogy az úton irányítást befolyásoló összes tényező egyaránt jó állapotban legyenek. Ez nem csak a sebesség-királyokra vonatkozik, hanem a nyugodt utazók körére is.

Ebben a részben szeretnénk elmagyarázni neked a motorkerékpár felfüggesztésének alapjait és néhány hatását is. Az itt olvasható információk megértése nagyon megéri, különösen, ha a gépet kiváló minőségű alkatrészekkel kívánod felszerelni, és érdekel hogyan növelheted a kényelmet és biztonságot az úton.

Találsz egy táblázatot, amely segít a lengéscsillapítók és az elülső villák tesztelésében. A teszteredményekkel és a kiegészítő információkkal sokkal több örömet tudsz szerezni a motorkerékpározás terén.

LENGÉSCSILLAPÍTÓ ALAPOK

Ha a lengéscsillapítók és az elülső villák optimálisan működnek, akkor aligha veszi észre a felszíni hatásokat. A motorkerékpár tömege állandó vonalban mozog, míg a kerekek és a lengéscsillapítók elszívják a „csapásokat és ütéseket”.

A rázkódást a rugó és a lengéscsillapítók nyelik el, amelyek beépítve vannak a lengéscsillapítókba. A rugó, de különösen a csappantyú, elnyomja az ütéseket és a dudorokat a felszínről. A rugóból kilépő erőt szintén ugyanaz a csillapítás szívja fel. Ennek pozitív eredménye, hogy nem gördülsz el, nem dob el és a legrosszabb, nem hagyod el az út felületet. Röviden, más szóval: A rugó legfontosabb funkciója a motorkerékpár súlyának viselése, és megakadályozza, hogy a lengéscsillapító teljes mértékben összenyomódjon. A rugó segít abban is, hogy a motorkerékpár mindig visszaálljon az eredeti helyzetébe. A csillapító elnyomja az összes be- és kimenő mozgást, és hozzájárul a stabilitáshoz. Jól működtetett lengéscsillapítóval és elülső villák stabil, kényelmes és biztonságos a motorozás.

A rosszul működő lengéscsillapítók mindig veszélyesek, és gátolják az optimális kényelmet.

Milyen hatással van a rosszul működő mellső villa és / vagy lengéscsillapító?

- A motorkerékpár pattogása és dőlése egy kátyú vagy dudor után.
- Lengéscsillapítás nélkül megy át egy ugratón vagy egy dudoron.
- Folyamatos nehéz kormányzás szükséges ahhoz, hogy a motorkerékpár egy vonalban maradjon.
- Nehéz kanyarodás és gumiabroncs "vándorlás" csúszás.

Az elülső villa túlhúzza az egyenes vonalat és a hátsó felfüggesztés kileng (instabil motorkerékpár).
A következő oldalakon olvashatsz egy tesztet, amellyel meghatározhatod a veszélyes körülmények okait. Az ok megoldást igényel, ezért a megoldások is szerepelnek. Még akkor is, ha a fenti feltételek nem egyértelműen megállapíthatók, de mégis úgy érzed, hogy javíthatod a géped „kezelését”, ugyanazokat a teszteket Te magad is elvégezheted. A vizsgálat eredményei alapján megállapíthatod, hogy a lengéscsillapító és az első villák teljesítménye javítható-e.

TESZTELD A LENGÉSCSILLAPÍTÓD

Az alábbiakban az első három tesztelési eljárást ismertetjük, amelyek mindegyike egy álló motorkerékpáron végezhető el. Menj végig a három lépésen egymás után. Mindig hasznos, ha valaki segít abban, hogy a motorkerékpárt felfelé tartsda, miközben elvégzed a vizsgálatot.

  1. Az elülső fékbetétet és a teljes súlyt az első felfüggesztésre helyezd, engedd fel a súlyod a legalacsonyabb ponton.
    Ideális esetben a motorkerékpár gyorsan visszatér a függőleges helyzetbe. Az elülső villákat úgy kell beállítani, hogy a motorkerékpár egyenletesen visszaálljon és ott is maradjon. A gépnek nem szabad dugattúznia, és nem szabad lassan felemelkednie sem, vagy nagyon lassan felállni a lenti pozícióból.
  2. Tegye le a motorkerékpár hátulját a rugó (k) ra, amennyire csak lehet, és engedje el a legalacsonyabb ponton. A motorkerékpárnak hirtelen kell felemelkednie (a lengéscsillapító által vezérelve). A túl gyors visszaugrás nem kívánatos, így a pattogó vagy a nagyon lassú rugóreakció (túl sok visszacsapó csillapítás) sem.
  3. Helyezze a motorkerékpárt normál motoros helyzetbe és üljön rá. Ez normális statikus terhelést fog alkalmazni a rugókra. A motorkerékpárnak egyenletesen kell elmozdulnia a rugókon mind az elülső, mind a hátsó részen. Ha nem ez a helyzet, az elülső és a hátsó beállítások között nincs egyensúly.

Ha a motorkerékpár normál viselkedést mutat a fenti vizsgálatokban, a felfüggesztés és a csillapítás rendben van, de ez az „alap”. Ha nem hiszed, hogy a szabvány elég jó, és szeretnéd, ha a lengéscsillapító és az elülső villák felfüggesztési hatásai megfelelnének a személyes preferenciáidnak, javasoljuk, hogy készíts kiterjedtebb közúti tesztet (lásd következő). A motorkerékpár kényelméért és jobb jellemzőiért személyes beállításokra lehet szükséged. Az ideális felfüggesztés megvalósítható, ha figyelembe veszed a motorkerékpár súlyát (szóló és / vagy utas vagy poggyász). Ha kényelmesen és biztonságosan szeretnél menni, a felfüggesztést olyan körülményekhez kell igazítani, amelyek mellett általában hosszú időn keresztül közlekedsz. Az útpróba eredményei alapján megállapíthatod, mely elemeket kell beállítani és hogyan lehet azokat legjobban finomhangolni.

Az útpróba különösen ajánlott, ha a három álló teszt után megállapítottad, hogy a felfüggesztés megfelelően működik. A lengéscsillapítók és az elülső villák ismételt beállításával megpróbálhatod megoldani a felmerülő problémákat is. Ha az újbóli beállítás nem biztosítja a kívánt eredményt, akkor a továbbfejlesztett hibaelhárítási szakaszt is használhatod.

A megoldások akkor is alkalmazhatók, ha olyan lengéscsillapítód és elülső villáid vannak, amelyek nem működnek megfelelően, és amelyeket nem tudsz beállítani, mert nincsenek beállítási lehetőségek.

Néhány fontos megjegyzés a közúti teszt elvégzéséhez

- Mindig ugyanazt az utat használja vizsgálathoz.
- Először mindent állíts be a szokásos gyári beállításokra (csak akkor alkalmazható, ha ezek a beállítások megváltoztak).
- Természetesen mindig viselj sisakot és védőruházatot.
- Viseld mindig ugyanazt a ruhát, ugyanabban a helyzetben ülj és ugyanolyan sebességgel haladj.
- Különös óvatossággal vezess. Az úton végzett vizsgálat kettős koncentrációt igényel. Nem csak a forgalmat kell figyelned, hanem a gép viselkedését is.
- Tesztelj kritikusan. A modern sportos motorkerékpár gyakran olyan sokféle beállítási lehetőséggel rendelkezik, hogy a tapasztalatlan szerelő nehézségekbe ütközik a helyes beállítások elvégzésében. Mindenképpen először próbálkozz a gyártó által javasolt szabványos beállításokkal.
- A beállítások végrehajtásakor mindig csak egy beállítást végezz.
- Mindig jegyezd fel az elvégzett módosításokat és azok hatásait. Nem kell félned az összezavarodottságtól. Végül is a motorkerékpárt bármikor visszaállíthatod a szokásos gyári beállításokra, ha jegyzeteket írsz.)

Néhány technikai fogalom magyarázata:
Mielőtt elkezdenéd a tesztelést, érdemes tudni egy kis lengéscsillapító zsargont. Kezdésként a rugó előterhelés. Ez a beállítás befolyásolja azt a magasságot, amelyen a motorkerékpár közlekedni fog. Minél magasabb a rugó előterhelése, annál magasabb a motorkerékpár vezetési magassága. A rugós előterhelés a rugós gallér / rugós rögzítők elforgatásával állítható be, amelyek reteszelő gyűrűvel is felszerelhetők. Amikor a motorkerékpárt a kerekekre helyezed, az elülső villa több centiméterrel leereszedik a motorkerékpár súlya alatt (rugalmas tömeg). Ez a „negatív rugó távolság”, „sag” vagy „semleges motoros helyzet” néven ismert. Ez a negatív rugózási távolság (motoros nélkül) valahol a rugótávolság 15-35% -ának (villa vagy lengéscsillapító ütem) kell lennie. Példa: a teljes rugó távolsága 120 mm. A negatív rugós távolság tehát 20 és 40 mm között legyen. Ezt könnyen megmérhetjük a lengéscsillapító szárak körüli kábelkötözéssel. A versenyzőnél a rugó távolságának 35% és 50% között kell lennie. Példa: a teljes rugó távolsága 70 mm, így a negatív rugó távolsága 25 és 35 mm közötti lehet.

A tömörítés abszorbeálódása akkor következik be, amikor egy lengéscsillapító vagy elülső villa benyomódott, miközben a visszaütés vagy a dudor ellenállás ellentétes hatást ír le.

PROBLÉMAMEGOLDÁS

Hogy gyorsan megtaláld a problémáid forrását (és megold őket), az alábbiakban röviden áttekintjük a különböző felfüggesztési problémákat.

HÁTSÓ LENGÉSCSILLAPÍTÓ

Túl kevés negatív felfüggesztési mozgó távolság – a motorkerékpár lengéscsillapítója nem mozog a kormánynál vagy a gyorsítás során –
A lengéscsillapító mozgásképtelenné válik – kényelmetlen – túlterhelt lesz az első villa lejtőn vagy fékezéskor
Rugó előtöltés túl nagyCsökkentsd a rugó előtöltést és tegyél fel lágyabb rugót ha szükséges
A motorkerékpár túlságosan leengedi a felfüggesztést, túl negatív felfüggesztési mozgás („sag”) –
Kellemetlen-leengedő érzés – a motorkerékpár vándorol egyenetlen útfelületen
Rugó előtöltés túl kicsiNöveld a rugó előtöltést és tegyél fel keményebb rugót ha szükséges
Nagyon kényelmetlen – Hátsó kerék elpattog gyors kanyarokban főleg ha gyorsítasz – a motorkerékpár vándorol egyenetlen útfelületenTömörítési csillapítás túl nehézÁllítsd a tömörítést puhábbra – a lengéscsillapítót belül kell állítani – a lengéscsillapítók elhasználódtak, javítás vagy csere
A hátsó felfüggesztés alja „kimegy” – a motor és a motoros kemény ütéseket érzékel hátulról –
Megfigyelhető a váz mozgása, különösen ha kanyarból gyorsítasz
Tömörítési csillapítás túl könnyűÁllítsd a tömörítést keményebbre – a lengéscsillapítót belül kell állítani – a lengéscsillapítók elhasználódtak, javítás vagy csere
A motor lengéscsillapítója extrém lomha – a hátsó kerék nem képes egyenetlen felületek kiegyenesítésére – elugrál göröngyös úton – kényelmetlen – kígyózik a keréknyombanVisszapattanó csillapítás túl keményCsökkentsd a visszapattanó csillapítást – lehet, hogy növelni kell a rugó előtöltést – cseréld a lengéscsillapítót
A motor felfüggesztése rendkívül élénk – állandóan mozgásban van a hátsó lengéscsillapító
hátsó kerék pattog / inog
Visszapattanó csillapítás túl puhaNöveld a visszapattanó csillapítást – csökkentsd a rugó előtöltést ha szükséges – a lengéscsillapítók elhasználódtak, javítás vagy csere

ELSŐ LENGÉSCSILLAPÍTÓ

Első villa lassú/majdnem nem mozog – a kormány „ugrik” a kezedben gyorsításkor nyomvájú keresztezésekor – kényelmetlen – első kerék ugrál rossz minőségű utakonRugó előtöltés túl nagy – rugó túl kemény – légkamra túl kicsiCsökkents a rugó előtöltést – tegyél fel puhább rugókat vagy progresszív rugókat alkalmazz puhább kezdeti erővel – növeld a légkamrát (csökkentsd az olajszintet az első villákban)
A motor mélyen leül a rugókra – túl nagy negatív rugóút – A lengéscsillapító leér az aljára – az első villák ráznak fékezéskor és leereszkednek lejtől lefeléRugó előtöltés túl alacsony – rugó túl puha – légkamra túl nagyNöveld a rugó előtöltést – tegyél fel keményebb rugókat vagy progresszív rugókat alkalmazz keményebb kezdeti erővel – csökkentsd a légkamrát (növeld az olajszintet az első villákban)
Első villa lassú/majdnem nem mozog – üt a kormányon gyorsításkor – az első kerék remeg nagy fékezéskorBemenő (összenyomódás) csillapítás túl keményCsökkentsd a bejövő (összenyomódás) csillapítást – lehetőség szerint használj alacsonyabb viszkozitású villa olajat
Első villa üt fékezéskor, egyenetlen felszínen hirtelen leesik fékezéskorBemenő (összenyomódás) csillapítás túl puhaNöveld a bejövő (összenyomódás) csillapítást – lehetőség szerint használj magasabb viszkozitású villa olajat
Első villák lassan jönnek vissza – kényelmetlen – első kerék nehezen birkózik meg az egyenetlen úttesttel
közvetett kormányzási viselkedés
Kimenő (visszapattanó) csillapítás túl keményCsökkentsd a kimenő (visszapattanó) csillapítást – lehetőség szerint használj alacsonyabb viszkozitású villa olajat
Élénk első fele a motornak – ugrálás és ütés egyenetlen felszínen – első rugók túl gyorsan állnak vissza kimenő (visszapattanó) csillapítás túl puhaKimenő (visszapattanó) csillapítás túl puhaNöveld a kimenő (visszapattanó) csillapítást – lehetőség szerint használj magasabb viszkozitású villa olajat
Első villa lengéscsillapító – első kerék reszket – nincs elég progresszív keménység az utazás végénLégkamra túl nagyLassan növeld az olajszintet kis lépésekben 5-től 10 mm
Kemény villák – ütésekre való hajlam a kormányzáskor – első kerék elpattog fékezéskor a hidraulikus fékezéskor – kényelmetlenLégkamra túl kicsiLassan csökkentsd az olajszintet kis lépésekben 5-től 10 mm
EXTRA KÉNYELEM ÉS BIZTONSÁG

A tesztet befejezted. A legkedvezőbb esetben a lengéscsillapítók és az elülső villák beállításainak köszönhetően jó eredményeket értél el. Ha a tesztvezetés és a beállítások elvégzése után még mindig nem vagy elégedett az eredménnyel, akkor általában három fő oka van:

  1. A lengéscsillapítók és az első villák rossz minőségűek.
  2. A lengéscsillapítók és az elülső villák alkatrészei kopottak.
  3. A lengéscsillapítók és az első villák nem állíthatók be helyesen.

A probléma alapvető megoldása a lengéscsillapítók és az elülső villák cseréje kiváló minőségű lengéscsillapítókra és elülső villákra (vagy elülső villavégekre), amelyek beállításai lehetővé teszik, hogy teljes mértékben illeszkedjenek a személyes preferenciáidhoz.

A Yacugar felfüggesztés termékeivel kapcsolatos információkért forduljon kereskedőjéhez a Yacugar Suspension Magyarországhoz. A Yacugar felfüggesztésnek számos lengéscsillapítója van sok motorkerékpár számára. Ha már van Yacugar lengéscsillapítód, akkor minden előnyöd megvan, mivel barátságos karbantartású termékkel rendelkezel, hiszen nem mindig szükséges a teljes lengéscsillapítót lecserélned.

A lengéscsillapító alkatrészeinek cseréje következtében a probléma megoldható kisebb költségek mellett. A Yacugar lengéscsillapítók mégegy további előnye, hogy hosszú élettartamuk következtében kevesebb terhet helyeznek a környezetünkre. Az elülső villákhoz a kiváló Yacugar csere rugókat használhatod. A forgalmazó részletesen elmagyarázhatja, mely elemeket kell kicserélni a probléma megoldása érdekében. A Yacugar termékek minőségének és testreszabhatóságának megválasztásával az optimális biztonságot és kényelmet választod.

TESZTELÉS UTÁN

Most, hogy befejezted a tesztet már pontosan tudod a motorkerékpárod viselkedését. Most már tudsz dolgozni a problémák kezelésével. Addig kell ezt tenni mert a felfüggesztést és a lengéscsillapítást nagyon pontosan kell beállítani. Ha a beállításokkal kapcsolatban nem vagy száz százalékos biztos, hagyd a munkát a szakemberek számára, de ennek a dokumentumnak útmutatásaként elvileg el kell érned az optimális beállításokat (azaz ha a beállítások egyáltalán lehetségesek, mert bizonyos típusú lengéscsillapítóknál nincsenek beállítási lehetőségek, míg más motorkerékpároknál csak az előterhelés és a hátsó felfüggesztés állítható be).

Tegyük fel, hogy már korrigáltad a lengéscsillapítóidat, és a tesztelés során az eredmények még mindig nem elfogadhatók. Mit tehetsz akkor …? Lehetséges, hogy a meglévő felfüggesztési elemek elhasználódtak vagy egyszerűen rossz minőségűek. Ha ez a helyzet, fordulj a Yacugar kereskedőhöz. Segíthetnek jó tanácsokkal.

Néha a felfüggesztés elemeinek cseréje az egyetlen lehetséges megoldás. Ez rendkívül nagy horderejű lehet, például az első villák új, kiváló minőségű új villákkal történő helyettesítése, de szerencsére látványos eredmények elérhetők el sokkal kisebb költséggel is. Kiváló alternatíva például az Yacugar UFR (legjobb súrlódáscsökkentés) elülső villacsere rugóinak beillesztése. Kérdezd kereskedőd a leginkább gazdaságos lehetőségekről. Ha a hátsó lengéscsillapító (vagy mindkét hátsó lengéscsillapító rosszul működik, akkor az egyetlen lehetséges megoldás az új egység(ek) felszerelése.) Ha nem vagy egy „szaki”, azt javasoljuk, hogy ezt a feladatot hagyd szakemberekre.

Méretre készült munka;
A Yacugar lengéscsillapítókkal kiteljesítheted saját preferenciáid. Az Yacugar lengéscsillapítók különösen magas minőségűek, és az is fontos, hogy a Yacugar felfüggesztésnek számos modellje megfelel a legtöbb motorkerékpár-típus számára. Ez az alapvető fontosságú számunkra, hogy garantáljuk az optimális biztonságot és kényelmet. A legjobb felfüggesztés és lengéscsillapítás csak a motorkerékpárra kifejlesztett felfüggesztési alkatrészekkel érhető el. Más szóval, méretre készült, csak a Te motorodhoz.

Új felfüggesztési elemek: új motorkerékpár!
A motorkerékpár közúton tartása teljes metamorfózison esik át, ha helyes új felfüggesztési egységet szereled fel. A kormányzási tulajdonságok sokkal érzékenyebbek lesznek, és a kényelem drasztikusan javulni fog. A biztonság mellett nagyban megnöveli a motorkerékpár élvezetét is, és amikor lefelé megy a motor, akkor tudod majd miről beszélünk. Az új felfüggesztési elemek motorodat teljesen új géppé alakítja. Határozottan elég ok arra, hogy kritikus tesztet végezhess velük!